> Notre préférence pour les grandes écoles

24 mars 2006

Dans le mouvement contre le CPE, je remarque deux choses qui me blessent. La première est fondamentale et concerne la place faite aux jeunes dans notre société. Il me semble que le chômage qui touche les plus jeunes est le reflet d’un manque de considération à l’égard de ce qui constitue notre propre avenir. Donner des responsabilités à ceux qui vont incarner le changement ou expérimenter des idées nouvelles, c’est le lot des principales nations sauf de celles dont nous considérons qu’elles s’essouflent. Et c’est le cas de la France depuis un certain temps. Le non renouvellement de la classe politique en est l’illustration mais cette sclérose se décline à l’infini. Nous pourrions faire la liste des réformes innombrables qui sont reportées car elles touchent en priorité la génération de ceux qui s’agrippent aux manettes du pouvoir. La conséquence est que cet immobilisme condamne les nouvelles générations. Cette défiance vis-à-vis des jeunes correspond à une peur plus globale vis-à-vis de ce qui est différent, de ce qui est autre et de ce qui est étranger. Au-delà des atermoiements de notre modèle nationalo-identitaire, notre immobilité exclut les jeunes, les personnes d’origine étrangères comme elle refuse les influences internationales. C’est grave et je n’ai pas l’impression que nous en ayons pris collectivement conscience.

Le second constat concerne la continuité d’un pouvoir aux mains d’une élite qui possède tous les droits. Cette remarque est commune à beaucoup mais je crains que la colère passée nous nous habituions à tout attendre de l’Etat comme à ce que les partenaires sociaux ne soient pas davantage respectés dans notre pays. Je redoute également que nous devions être à la merci de la rationalité des énarques. Jean Baubérot insiste sur son blog sur l’origine sociale extrêmement étroite des Grandes Ecoles. Il met le doigt sur leur incapacité à mener un travail de recherche pour lequel selon lui "il faut savoir trouer le savoir établi. Il faut savoir que l’on ne sait pas. Il faut avoir l’idée que la connaissance est un horizon qui recule quand on avance et que cela est passionnant puisque si on n’atteint jamais l’horizon, du moins découvre-t-on de nouveaux paysages." Il en est de notre préférence pour les grandes écoles comme de notre préférence pour le chômage. Elle profite à quelques uns et le plus grand nombre n’ose la dénoncer.

Il n’est pas étonnant dans ce contexte que la personne la plus attendue  dans les assemblées générales étudiantes de la Sorbonne soit un certain Karim Jivraj, Canadien de la province de l’Ontario, d’origine indienne et de confession musulmane. Pour qu’il soit le dernier jeune à rêver de l’université en France, il faut que notre vieux pays soit tombé bien bas ! Quand je me pose la question de la relève je n’imagine pas un seul instant qu’un énième énarque soit la personne la mieux qualifiée.

Karim Jivraj un rêve de Sorbonne
LE MONDE | 23.03.06
© Le Monde.fr

Dscn4930 Les environs de l’université du Mirail.

Dscn4931

3 Réponses to “> Notre préférence pour les grandes écoles”

  1. Alice Says:

    Il y a une troisième chose qui me blesse dans le mouvement contre le CPE (lié aussi au non renouvellement de la classe politique?), c’est l’absence de revendication contre le CNE qui s’adresse aux personnes les plus en difficulté (femmes de ménages, agents de sécurité, etc), qui ne sont absolument pas en capacité de négocier quoi que ce soit dans leur contrat.

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  2. Hugues Says:

    Je partage tes interrogations Alice. Pour prolonger, le témoignage d’une irlandaise. C’est une amie irlandaise qu’Antoine a connue à Dublin. Elle habite actuellement à Paris et était la responsable du Labour à Trinity College.

    Monday, 20 March 2006
    French students at the barricades: why 2006 is not 1968
    by Laura Dagg

    Images of the Sorbonne occupied and riots in the Latin Quarter evoke heady memories of revolution of bygone days, but are France’s youth simply playing tired old tunes?

    A week of demonstrations culminated on Saturday 18 March in protest marches across Paris and in cities throughout France. Students, workers, pensioners and union members took to the streets on a crisp spring afternoon against the Contrat Première Embauche (CPE, job scheme for young people). There was a huge show of popular support for the anti-CPE movement with three generations of French people marching side by side in the cortège. According to the unions, over 1.5 million people demonstrated, which represents a significant victory in the government-demonstrator brinkmanship that characterises French politics. The protesters know that history is on their side; six attempts at university and youth employment reform in the last twenty years have foundered in face of mass demonstrations.

    Following Saturday’s peaceful demonstration a riot broke out between a couple of hundred marginal extreme left / anarchist groups and the police. Shops and cars were vandalised and set alight around Place de la Nation. Seven policemen and twelve demonstrators were injured in the clashes. The Latin Quarter was equally the scene of rioting as 500 students invaded Boulevard Saint Michel and had a sit-in in front of the Sorbonne chanting: “Liberate the Sorbonne!” and “Down with the state, the police and the employers!”

    Despite all its airs of revolution, this is but a simulacrum of May ’68. None of the idealism and spontaneity of ’68 are to be found among the chants of a movement that is seeking to preserve the status quo. The focus of this mass discontent is the reform of the labour law creating a job contract aimed at young people aged under 26 years. The employment rate for young people hovers around 20%. For those in the disadvantaged suburbs it is as high as 40%. Following the riots of October-November 2005, there was a broad consensus that something had to be done for the youth of these under-privileged areas who are routinely discriminated against, even as second or third generation immigrants. Interestingly, the groups who were rioting then have not joined the student movement.

    The CPE is a step in direction of reform and it is precisely for this reason that it has run into such difficulty. Essentially the contract seeks to introduce greater flexibility into the French labour market. This is one element of prime minister Dominique de Villepin’s ambitiously titled strategy, “the battle for employment”. Both sides of the French political divide have difficulty in accepting that it is no longer feasible to protect the job, and that the focus should be on protecting the worker.

    The CPE includes a trial period of up to two years during which time the worker can be dismissed without the employer having to justify the dismissal. Nonetheless, it also provides substantial guarantees such as the right to training after the first month and a minimum two weeks’ notice for workers dismissed in the first month. The notification period increases according to the number of months worked. Dismissal without justification is the main point of contention for the anti-CPE movement, which claims that this will make young workers “disposable” and vulnerable to the whims of their bosses. This is disputable, however. It’s not uncommon for young people to take as long as ten years to integrate into the job market. Unpaid internships, even for highly qualified graduates, are often the norm in France. These young graduates are voting with their feet – 300,000 French people have succumbed to the allure of El Dorado across the channel tunnel.

    The irony of these protests is that de Villepin has succeeded in uniting two quite different groups. Students and young people excluded from the job market “outsiders”) are joining forces with unions and civil servants (“insiders”) against reform. Unions fear that the CPE is merely the first step in an overhaul of the entire French labour market, which explains the groundswell of support in favour of the student protests.

    De Villepin took inspiration for his reform from the Nordic concept of flexicurity – implying more flexible labour-market laws combined with greater protection for the worker in terms of training, unemployment benefits and monitoring of the unemployed. The key element of the Nordic model is the consensus-based, collective-bargaining system. France is light years away from this type of union-government relationship. The prime minister did not even consult unions or employers on the CPE, for which he has come under much criticism. Should the CPE be defeated, it will be a major political setback for de Villepin, as the failure of this reform will make it impossible for him to instigate any further reforms before the 2007 presidential and parliamentary elections.

    For the lack of consultation alone, the demonstrators were justified in expressing their views in the only way open to them. They have made their point. Now the time has come to negotiate an exit strategy. A general strike is anticipated for next week if the government does not abandon its reform project. However, this would be a pyrrhic victory for France’s youth as the cost of non-reform is too great. Young people feel threatened by unjust reforms. But if the egalitarian French social system is to be maintained, the entire system will need to be modernised.

    The youth of France should be protesting for more, not less, reform.

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  3. Enguerrand Says:

    rebondissant sur l’article du Monde sur Karim Jivraj, on pourra lire:

    « Karim Jivraj ou l’éducation comparée » sur
    http://enguerrand.over-blog.org/article-2459230.html

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